• Byggeri og renovering Projektledelse
  • Drift og administration Digitalisering

IKT i byggeri og drift

Stil de rigtige krav til IKT i byggeprocessen og den efterfølgende drift

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2019

Projektejer

AlmenNet

Samarbejdspartnere

Se alle
Al2Bolig Civica DAB domea.dk B45 3B BL DriftsNet

Støttet af

Se alle
Landsbyggefonden Byggeskadefonden

Projektdeltagere

Se alle
Katrine Rohde, Rohdmap Klaus Kramshøj, AlmenNet

Kontaktperson

Klaus Kramshøj

Konsulent

klaus.kramshoej@gmail.com

21240042

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2019

Projektejer

AlmenNet

Samarbejdspartnere

Se alle
Al2Bolig Civica DAB domea.dk B45 3B BL DriftsNet

Støttet af

Se alle
Landsbyggefonden Byggeskadefonden

Projektdeltagere

Se alle
Katrine Rohde, Rohdmap Klaus Kramshøj, AlmenNet

Kontaktperson

Klaus Kramshøj

Konsulent

klaus.kramshoej@gmail.com

21240042

Om projektet

AlmenNet har udarbejdet et IKT-koncept, der består af en række dokumenter, som letter arbejdet med at stille de rigtige krav til IKT i byggeprocessen og den efterfølgende drift.

IKT-konceptet tager udgangspunkt i de nye regler for byggeri – AB18, ABR18 og YBL18.

Med konceptet sikrer bygherren en effektiv projektering og udførelse af byggeprojektet, og at der sker en hensigtsmæssig overgang fra opførelse til drift. Dokumenterne er alle udarbejdet i simple åbne filformater – lige til at tilpasse den konkrete byggeopgave.

Opslaget her giver et overblik over, hvordan de enkelte dokumenter og paradigmer indgår i den samlede proces.

Det hele starter med, at boligorganisationen indgår aftale med en ekstern, uafhængig IKT-bygherrerådgiver. Derfra er det IKT-bygherrerådgiverens ansvar, at bygherrens krav til IKT-arbejdet bliver opfyldt, og at der kommer fokus på IKT, men det er totalrådgiverens IKT-leder, der har hele ansvaret for IKT-processen.

IKT-konceptet indeholder dokumenter og paradigmer til byggesager med både totalrådgivning og totalentreprise.

Projektet indeholder

Dokumenter til brug for udbud af IKT-bygherrerådgiver

  • Aftale om teknisk rådgivning og bistand (IKT Rådgivning)
  • Bilag 1. Konkret ydelsesbeskrivelse 
  • Bilag 2. Ydelsesbeskrivelse IKT-rådgivning
  • Bilag 3. IKT-specifikation
    • - Bilag A: Digital drift og ejedomsforvaltning
    • - Bygningsdelskort (Excel fil)
    • - Stamdatakort (Excel fil)
  • Bilag 4. Proces og mødeplan

Dokumenter til brug for udbud af totalrådgiver

  • IKT-bestemmelser, der skal indsættes i Aftale om totalrådgivning eller rådgivning, hvor der indgår IKT-ledelse efter YBL 18
  • IKT-ydelsesbeskrivelse for IKT-lederen
  • YBL 18 specifikt for almen bygherre

Dokumenter til brug for udbud af entreprenør

  • IKT-bestemmelser, der skal indsættes i aftale med hovedentreprenør, storentreprenør eller fagentreprenør, hvor der indgår IKT-ledelse efter YBL 18
  • IKT-ydelsesbeskrivelse for entreprenør

Dokumenter til brug for udbud af totalentreprenør

  • IKT-bestemmelser, der skal indsættes i aftale med totalentreprenør, hvor der indgår IKT-ledelse efter YBL 18
  • IKT-ydelsesbeskrivelse for totalentreprenør

 

"

Jeg vidste jo ikke lige, hvordan jeg skulle gribe det an, og det var svært at overskue, hvilke ydelser vi egentlig betalte for, men ikke fik i forbindelse med IKT. Vi har måske i dette projekt stillet krav om ydelser, der skyder lidt over målet, og i en viderebearbejdning af vores interne IKT-paradigme har vi støttet os meget mere op ad AlmenNets skabelon.

Lisbeth Werup Steffensen, projektleder i Boligkontoret Danmark

Fakta
Fakta

Vidste du...

at der i konceptet bliver stillet præcise krav så medarbejderne i driften kan trække data ud om, antallet af vinduer, trappeareal, græs, vægareal og alt muligt andet, når drift og vedligeholdelse skal planlægges.