• Drift og administration Digitalisering, Organisering og ledelse

Robotterne er her

Hvordan kan den almene sektor effektivisere administrative processer?

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2018

Projektejer

domea.dk

Samarbejdspartnere

Se alle
KAB fsb DAB Boligselskabet Sjælland Boligkontoret Danmark

Støttet af

Landsbyggefonden

Projektdeltagere

Se alle
Luise Hauge, fsb Jan Juul Lorenzen, DAB Peter Frimer Tholander, Boligselskabet Sjælland Louise Honoré Pryn, Boligkontoret Danmark Anders Thyberg, KAB

Kontaktperson

Mikkel Jungshoved

Konsulent

mju@bl.dk

33762028

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2018

Projektejer

domea.dk

Samarbejdspartnere

Se alle
KAB fsb DAB Boligselskabet Sjælland Boligkontoret Danmark

Støttet af

Landsbyggefonden

Projektdeltagere

Se alle
Luise Hauge, fsb Jan Juul Lorenzen, DAB Peter Frimer Tholander, Boligselskabet Sjælland Louise Honoré Pryn, Boligkontoret Danmark Anders Thyberg, KAB

Kontaktperson

Mikkel Jungshoved

Konsulent

mju@bl.dk

33762028

Om projektet

Hvordan kan den almene sektor effektivisere administrative processer ved at tage værktøjer som Robotic Process Automation (RPA), Machine Learning (ML) og Bots i brug?

Det ny AlmenHæfte ’Robotterne er her’ giver et oplæg til, hvordan den almene sektor kan automatisere forretningsprocesser med ovennævnte værktøjer. Det er et emne, som den almene sektor skal tage stilling til – dels pga. den generelle samfundsmæssige fokus på automatisering, samt de rammevilkår sektoren kan se frem til at skulle leve op til: Regulering, effektiviseringer, digitalisering samt ændret konkurrencesituation.

Værktøjer som disse kan være med til at løfte sektoren som en helhed, så vi bliver i stand til at effektivisere og rationalisere. Det vil også give mulighed for at levere den rigtige service til vores kunder.

Ny teknologi stiller nye krav
Boligorganisationerne får konstant højere krav til selvbetjening og skræddersyede løsninger – for den service får de andre steder. Så man kan derfor spørge sig selv, hvis ikke vi selv gør det, hvem kommer så og gør det? Vores medarbejdere vil samtidig opnå væsentligt mere arbejdsglæde, hvis de kan slippe for at lave de ’kedelige’ rutineopgaver, som de for nuværende bruger al for meget tid på. Vi skal tage ’robotten ud af mennesket’ og lade vores medarbejdere løse de svære og komplekse opgaver i stedet.

Domea.dk er projektejer og har stået for udarbejdelse af hæftet. Neden for finder du bidrag i form af cases fra fire forskellige boligorganisationer, til inspiration: DAB, Boligkontoret Danmark, fsb og Boligselskabet Sjælland. 

Projektet indeholder

  • AlmenHæfte: Robotterne er her
  • Bilag 1: Optimering vs. automatisering
  • Bilag 2: Kom godt i gang, step by step guide
  • Bilag 3: Tilbud fra KPMG
  • Case 1: FSB - RPA skal med digitale blanketter automatisere dele af fraflytningsprocessen
  • Case 2: DAB - Konkrete RPA løsninger kommer nu i brug og DAB uddanner to medarbejdere til at udvikle nye robotter
  • Case 3: Boligselskabet Sjælland - Vi ønsker selv at udvikle teknologien og gerne fælles løsninger med andre boligselskaber
  • Case 4: Boligkontoret Danmark - RPA teknologien skal konvertere rutinearbejde til meningsfuld service over for vores beboere