• Byggeri og renovering Boformer og bosætning, Projektledelse

Markedsanalyse i den almene sektor

Hvem efterspørger hvilke boligtyper og hvorfor?

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2014

Projektejer

Himmerland Boligforening

Samarbejdspartnere

Se alle
Bolig Hjørring Frederikshavn Boligforening Boligkontoret Danmark Lejerbo

Støttet af

Landsbyggefonden

Projektdeltagere

Se alle
Susanne Søndergaard Kollerup, Himmerland Boligforening Anders Kjær, Bolig Hjørring Claus Bjørton, Himmerland Boligforening Helle Dam Jensen, Frederikshavn Boligforening Jakob Bøjen, Lejerbo Karina Lauridsen, Boligkontoret Danmark

Kontaktperson

Sven Buch

Udviklingschef

sbu@abhim.dk

25577394

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2014

Projektejer

Himmerland Boligforening

Samarbejdspartnere

Se alle
Bolig Hjørring Frederikshavn Boligforening Boligkontoret Danmark Lejerbo

Støttet af

Landsbyggefonden

Projektdeltagere

Se alle
Susanne Søndergaard Kollerup, Himmerland Boligforening Anders Kjær, Bolig Hjørring Claus Bjørton, Himmerland Boligforening Helle Dam Jensen, Frederikshavn Boligforening Jakob Bøjen, Lejerbo Karina Lauridsen, Boligkontoret Danmark

Kontaktperson

Sven Buch

Udviklingschef

sbu@abhim.dk

25577394

Om projektet

Hvem efterspørger hvilke boligtyper og hvorfor? Disse spørgsmål er relevante både når man som boligorganisation står overfor et nybyggeri eller en renoveringsproces, men også i særdeleshed når man står overfor markedsmæssige udfordringer i boligafdelingen.

Himmerland Boligforening har gennem 2 år stået for udviklingsprojektet 'Markedsanalyse som værktøj'. Slutresultatet er en vejledning, der hjælper boligorganisationerne med at placere og analysere en given afdeling i en lokal markedsmæssig kontekst.

Vejledningens kerne består af seks udvalgte cases, der er eksempler på, hvordan markedsanalyse kan anvendes i praksis.

De seks cases tager udgangspunkt i generelle markedsmæssige udfordringer indenfor den almene sektor, hvor der opstilles og afprøves hypoteser.

Projektet indeholder

AlmenVejledning: "Markedsanalyse i den almene sektor - anvendelse af markedsanalyse i praksis", 2014

Bilag
I bilagsmaterialet er der inspiration at hente til at udarbejde spørgeguides, der er tilpasset egne undersøgelsesdesign. I højre side kan du downloade dem enkeltvis.

a) Afdelingens målgruppeprofil
b) Brevskabeloner med information til beboere ifm. undersøgelse
c) Guide til personligt interview
d) Guide til telefoninterview
e) Guide til fokusgruppeinterview
f) Spørgeguide til undersøgelse blandt folk, der har takket nej til en bolig
g) Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes årsager til at flytte til afdelingen
h) Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes holdninger og ønsker til afdelingen

 

"

På sigt kan et bedre greb om de markedsmæssige udfordringer være med til at styrke den almene sektor på boligmarkedet generelt og lokalt

Susanne Søndergaard Kollerup, tidl. projektleder i Himmerland Boligforening