Der har fra begyndelsen været opstillet klare mål og en række væsentlige succeskriterier for projektet. Succeskriterierne er nået og mere til.
Uddrag fra projektets konklusion
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
Effektiviser driften vha. samdrift i flere afdelinger
Status
Afsluttet
Udgivelsesår
2016
Projektejer
Boligforeningen AAB
Støttet af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Projektdeltagere
Se alleKontaktperson
Henrik Schultz
Kundechef
hsc@aab.dk
33760152
I løbet af de seneste år er effektiv drift for alvor kommet på dagsordenen i den almene sektor. Mange boligorganisationer arbejder i dag med at effektivisere driften ved at lave samdrift i flere afdelinger. Boligforeningen AAB besluttede i 2014 at følge de positive tendenser i branchen og indføre samdrift – dog med den ekstra vinkel, at leanledelse skulle være en del af samdriften.
Denne rapport gennemgår trin for trin, hvordan AAB via et testforløb i 4 af deres egne afdelinger med ca. 750 boliger i Ballerup har arbejdet med de mange elementer i projektforløbet. Den indeholder helt konkrete beskrivelser af, hvad Boligforeningen AAB har gjort for at implementere samdrift efter leanledelsesprincipper samt en række anbefalinger baseret på erfaringerne, AAB har gjort sig.
Forhåbentlig kan rapportens indhold inspirere andre boligorganisationer til at tage hul på opgaven med at etablere samdrift og overveje, om ikke også leanledelse skal være redskabet, der anvendes til at sikre en god og effektiv drift og styring af de daglige driftsopgaver.
Rapporten bryder projektet yderligere ned i en række delelementer, og beskriver, hvordan AAB har arbejdet med at opfylde fem succeskriterier i projektet. Disse er:
Der er også udviklet en række værktøjer, som kan bruges til at afstemme forventninger mellem afdelingsbestyrelse og driftsorganisationen, ligesom der kigges på kundetilfredshed og måling af medarbejdertrivsel.
Uddrag fra projektets konklusion
at der i tilknytning til de forskellige afsnit er indsat informationsbokse, hvor det kort er fremhævet, hvad AAB særligt mener, det er værd af gøre sig overvejelser om i projektforløbet.