• Drift og administration Organisering og ledelse, Drift og vedligehold

Samdrift tilrettelagt ud fra principper om leanledelse

Effektiviser driften vha. samdrift i flere afdelinger

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2016

Projektejer

Boligforeningen AAB

Støttet af

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Projektdeltagere

Se alle
Henrik Schultz , Boligforeningen AAB Pia Skov, Boligforeningen AAB Mikkel Simonsen, Valcon Finn Jørgensen, Redacto

Kontaktperson

Henrik Schultz

Kundechef

hsc@aab.dk

33760152

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2016

Projektejer

Boligforeningen AAB

Støttet af

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Projektdeltagere

Se alle
Henrik Schultz , Boligforeningen AAB Pia Skov, Boligforeningen AAB Mikkel Simonsen, Valcon Finn Jørgensen, Redacto

Kontaktperson

Henrik Schultz

Kundechef

hsc@aab.dk

33760152

Om projektet

I løbet af de seneste år er effektiv drift for alvor kommet på dagsordenen i den almene sektor. Mange boligorganisationer arbejder i dag med at effektivisere driften ved at lave samdrift i flere afdelinger. Boligforeningen AAB besluttede i 2014 at følge de positive tendenser i branchen og indføre samdrift – dog med den ekstra vinkel, at leanledelse skulle være en del af samdriften.

Denne rapport gennemgår trin for trin, hvordan AAB via et testforløb i 4 af deres egne afdelinger med ca. 750 boliger i Ballerup har arbejdet med de mange elementer i projektforløbet. Den indeholder helt konkrete beskrivelser af, hvad Boligforeningen AAB har gjort for at implementere samdrift efter leanledelsesprincipper samt en række anbefalinger baseret på erfaringerne, AAB har gjort sig.

Forhåbentlig kan rapportens indhold inspirere andre boligorganisationer til at tage hul på opgaven med at etablere samdrift og overveje, om ikke også leanledelse skal være redskabet, der anvendes til at sikre en god og effektiv drift og styring af de daglige driftsopgaver.

 

De fem succeskriterier

Rapporten bryder projektet yderligere ned i en række delelementer, og beskriver, hvordan AAB har arbejdet med at opfylde fem succeskriterier i projektet. Disse er:

  1. Organiseringen af samdrift
  2. Afstemt serviceniveau for driften
  3. Smart opgaveløsning – lean i driftsorganisationen
  4. Øget kundetilfredshed
  5. Medarbejdertrivslen skal holdes på mindst samme niveau

Der er også udviklet en række værktøjer, som kan bruges til at afstemme forventninger mellem afdelingsbestyrelse og driftsorganisationen, ligesom der kigges på kundetilfredshed og måling af medarbejdertrivsel.

 

"

Der har fra begyndelsen været opstillet klare mål og en række væsentlige succeskriterier for projektet. Succeskriterierne er nået og mere til.

Uddrag fra projektets konklusion

Fakta
Fakta

Vidste du...

at der i tilknytning til de forskellige afsnit er indsat informationsbokse, hvor det kort er fremhævet, hvad AAB særligt mener, det er værd af gøre sig overvejelser om i projektforløbet.