Byggeriet har i mange år kæmpet på mange fronter for at reducere fejl og mangler
Niels Haldor Bertelsen
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
Byggeriet har i mange år kæmpet på mange fronter for at reducere fejl og mangler. Projektet er et bidrag til denne indsats
Status
Afsluttet
Udgivelsesår
2009
Projektejer
AlmenNet
Samarbejdspartnere
Se alleStøttet af
Realdania
Projektdeltagere
Se alleKontaktperson
Niels Haldor Bertelsen
nhb@sbi.aau.dk
99402353
Aflevering af et byggeprojekt er et juridisk omdrejningspunkt i processen, hvor produkterne første gang overleveres til bygherren med deraf følgende risikoovergang. Mange bygherrer skal herefter videreoverdrage byggeriet til brugere, kunder og lejere.
Udgangspunktet for dette projekt er en erkendelse af, at antallet af mangler ved afleveringsforretningen opleves som stigende og af mere væsentlig karakter. Bygherrerne oplever det som om, der sker en uheldig glidning, så der i dag accepteres afleveringer med flere og alvorligere mangler.
Bygherreforeningen mener, at der er behov for at tænke byggeprocessen til ende og fokusere på det centrale punkt i byggeprocessen – afleveringen.
Med rapporten ’Ny Afleveringsproces for byggeri’ er der, i juridisk forstand, ikke tale om en ny slags aflevering, men derimod om en før-aflevering (stadeopgørelse mm.) med planlægning og rapportering, som er en forberedelse til afleveringsforretningen.
Konklusion på rapporten
Evalueringen af afprøvningen af Ny Afleveringsproces på to forskellige byggesager viser, at rådgivere og hovedentreprenører, som har været direkte involveret i afprøvningen, har fået gavn af før-afleveringen, og at de støtter initiativet.
Hovedentreprenørerne mener, at metoden også vil kunne overføres til underentreprenørerne og sjakkene, selvom de umiddelbart er afvisende.
Før-afleveringen hjælper hoved- og underentreprenørerne med at få styr på færdiggørelsen, og antal mangler bliver reduceret ved afleveringsforretningen. Hovedentreprenørerne mener, at man skal have fat i det tunge kvalitetsarbejde, hvis fejl og mangler skal reduceres drastisk.
Før-afleveringen medvirker også til, at kvalitetsrapporten og drifts- og vedligeholdsinstruktioner bliver mere færdige, hvis der sættes fokus på dette i før-afleveringen.
Niels Haldor Bertelsen
at en før-aflevering medfører færre overraskelser og mangler