• Drift og administration Digitalisering, Drift og vedligehold

Digital Selvbetjening

Løbende udvikling og tilpasning til forandringer via digitalisering

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2018

Projektejer

Domea.dk

Samarbejdspartnere

Novicell

Støttet af

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Projektdeltagere

Julie Skoven, KAB

Kontaktperson

Julie Skoven

Status

Afsluttet

Udgivelsesår

2018

Projektejer

Domea.dk

Samarbejdspartnere

Novicell

Støttet af

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Projektdeltagere

Julie Skoven, KAB

Kontaktperson

Julie Skoven

Om projektet

De seneste år har bygge- og administrationsselskabet Domea.dk arbejdet med en målrettet strategi om at drive administrationen og ejendomsdriften som en forretningsorienteret virksomhed, både i Domea.dk og i de boligorganisationer, som er Domea.dks kunder.

Formålet er, at pege på digitale selvbetjeningsmuligheder til ansøgere, beboere, beboerdemokrater og personale i ejendomsdriften. De digitale selvbetjeningsløsninger skal bidrage til, at brugerne selv vil kunne finde svar og løsninger via digitale løsninger, alle de steder hvor det kan lade sig gøre.
Ved en øget digital selvbetjening kan der frigøres ressourcer i administrationen såvel som i driften. En øget digital selvbetjening kan derved generelt bidrage til at dæmpe huslejeudviklingen i boligafdelingerne. Desuden vil beboerne opleve et øget serviceniveau, idet de selv vil kunne finde svar og løsninger og fx melde fejl ind når det passer dem. 

Med projektet analyseres, hvilke behov for selvbetjeningsmuligheder ansøgere, beboere og beboerdemokrater i de almene boliger har. Derudover analyseres det dels, hvilke områder der vil give størst økonomisk effekt at implementere og dels hvilke områder der vil give forbedret oplevelse af service for beboerne.

Det er en vigtig pointe fra projektet, at en digital løsning, der passer godt til én boligadministration, ikke nødvendigvis passer godt til en anden. De almene boligadministrationer kan organisatorisk og administrativt være meget forskellige og derfor passer alle løsninger ikke til alle organisationer. Forskellighederne ses i alt lige fra håndtering af nøgleudlevering til fælleshusbooking.

Dette katalog giver konkrete forslag og ideer til, hvor og hvor­dan almene boligorganisationer og boligadministrationer kan etablere digital selvbetjening.

Erfaringer

Domea.dk er ikke i tvivl om, at digitale selvbetjeningsløsninger er vejen frem, hvis man som boligadministrationsselskab vil sikre en mere effektiv drift og forbedret kundeservice. Domea.dk har udviklet og afprøvet udvalgte selvbetjeningsløsninger som projektet har peget på. Den ene er udviklingen af beboer-app'en "Min Boligservice".

Et andet eksempel på en digital selvbetjeningsløsning, er digital indrapportering af målertal og tilmelding til forsyningsleverandører. Det har vist sig at have et stort økonomisk potentiale for administration og afdelinger og samtidig giver en øget kundeservice.

De selvbetjeningsmuligheder der præsenteres i projektet har forskelligt potentialer. Det primære formål har været at præsentere løsninger der øger beboernes oplevelse af service. Alligevel er det interessant at se på det økonomiske effektiviseringspotentiale for både organisations- /afdelingsbestyrelserne og for administrationen og driften. For der skal investeres i de digitale selvbetjeningsløsninger, og derfor sammenlignes brugeroplevelsen af forbedret service med de estimerede investeringsudgifter.

Projektet indeholder

En detaljeret gennemgang af brugerrejsen både for beboerne og for bestyrelsesmedlemmerne

 

"

I rapporten får du et indblik i, hvordan de forskellige brugere vurderer selvbetjeningsløsningerne, hvad de økonomiske potentialer for løsningerne er og hvor store investeringerne kan forventes at være

 

Julie Jettesdatter Skoven

Fakta
Fakta

Vidste du...

at Domea.dk i forbindelse med projektet har udviklet beboer-appen Min boligservice, som du kan læse mere om i kataloget

Min boligservice