Nabolag påvirker og former alle aspekter af vores senere liv. Vores forskning viser, at du bliver et vægtet gennemsnit af de områder, du er vokset op i.
Harward University
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
Hvordan kan virksomheder og boligorganisationer sammen styrke den sociale sammenhængskraft i lokalsamfundet?
Status
Igangværende
Forventet udgivelse
26. August 2024
Projektejer
Neighborhood Lab
Samarbejdspartnere
Se alleStøttet af
Se alleProjektdeltagere
Se alleKontaktperson
Ofri Earon
Stifter af Neighborhood Lab
ofri@neighborhoodlab.dk
31744247
Mange virksomheder ønsker i stigende grad at skabe positiv social påvirkning og kombinere profit med formål. Der er et stort potentiale i de almene afdelingers eksisterende arealer, som ikke har en formaliseret anvendelse, såsom tomme erhvervslokaler og stueetager, som ikke egner sig til boliger.
Projektet kortlægger potentialerne for, hvordan virksomheder og boligorganisationer kan samarbejde om at blive mere socialt ansvarlige og styrke det sociale liv i lokalområdet. Boligorganisationerne kan gøre det nemmere for virksomheder at arbejde med ESG og socialt samfundsansvar lokalt og på den måde forbedre virksomhedens sociale bæredygtighed.
Virksomheder kan understøtte boligorganisationerne i at skabe forbindelse mellem boligafdelingen og nabolaget, og derudover kan de fungere som positive rollemodeller og bidragsydere til at øge den sociale sammenhængskraft.
Det perfekte match
Business2Community skal hjælpe almene boligorganisationer med at finde egnede private virksomheder, som både matcher kvarterets DNA og kan bidrage til den sociale udvikling i lokalsamfundet.
Ved hjælp af et guide kan boligorganisationer og virksomheder hjælpes til at kortlægge fælles potentialer og målsætninger for social værdiskabelse. Guiden skal hjælpe med at skabe målbare påvirkninger som kan genbesøges og justeres årligt.
I samarbejde med KAB og Himmerland prøves projektet af på to forskellige cases.
Det hjælper med at gøre redskaberne generiske og skalerbare, så de kan anvendes af både store og små organisationer og implementeres i små boligområder såvel som større strategiske indsatser.
De første tre trin er målrettet enten en boligorganisation eller en virksomhed.
Harward University
at de almene boligorganisationer råder over mere end en kvart million kvadratmeter, som ikke er boligareal