Nem adgang til information og opskrivning
Jo bredere gruppe af boligsøgende man ønsker at henvende sig til, jo mere betyder adgangen til information: Det skal være nemt for de boligsøgende at opsøge information og sidenhen komme i betragtning til en bolig. Både ved brug af hjemmeside og sociale medier med direkte adgang til opskrivning på venteliste.
Vælg ord, alle kan forholde sig til
Det er udfordrende at tale til en meget bred gruppe af boligsøgende med forskellige behov i forskellige livssituationer, særligt når man ikke har en specifik profil at kunne sælge bofællesskabet på. Nogle boligsøgende har måske stadig hjemmeboende børn, nogle er stadig erhvervsaktive, nogle er blevet alene, og nogle er pensionister.
Tag højde for dette i kommunikationen, og vælg ord, som alle kan forholde sig til – for eksempel naboskab eller fællesskab. Måske skal det slet ikke hedde ’seniorbofællesskab’, men blot navngives som enhver anden almindelig familieboligafdeling.
’Senior’ eller ej?
Ordet ’senior’ kan afskrække nogle særligt i den yngre målgruppe, men samtidig skal man stadig sørge for, at folk har realistiske forventninger til projektet, så de ikke ender med at flytte ud igen, fordi de forventede en anden type beboersammensætning, et andet slags interessefællesskab eller noget helt tredje.
For at afdække interessen og efterspørgslen på et kommende seniorbofællesskab i Faaborg påbegyndte FAB i september 2018 en spørgeskemaundersøgelse og en voxpop. Resultaterne herfra viste en tydelig interesse for et bofællesskab, men også at mange blev afskrækket af betegnelsen ’senior’. Flere borgere sagde, at de ikke ønskede noget ’oldekolleagtigt’.
Boligforeningen har nu ændret projektet til et generationsfællesskab.
’Bofællesskab’ eller ej?
Ligeledes kan ordet ’bofællesskab’ have negative konnotationer, særligt for boligsøgende, der prioriterer plads til at være sig selv. Tænk over, hvor meget plads fællesskabet skal tage i markedsføringen og kommunikationen om boligerne på bekostning af muligheden for at være sig selv.
Klart koncept ved valg af profil
Hvis seniorbofællesskabet skal markedsføres med en særlig profil – eksempelvis for de erhvervsaktive eller for de klima- og miljøinteresserede – er det vigtigt at arbejde i klare koncepter omkring bofællesskabets identitet lige fra start af i projektfasen, så de boligsøgende hurtigt får en helt klar fornemmelse af, hvad de kan skrive sig op til lige netop her.
Et koncept, der helt fra starten er klart kommunikeret, kan være lettere at markedsføre, men det er samtidig heller ikke for alle, og det kan afskære rigtig mange boligsøgende. Tænk derfor over modtagerens associationer til de ord, I vælger at markedsføre seniorbofællesskabet med.
Se, hvordan PFA arbejder med kommunikation af bofællesskaber.
Markedsfør de fysiske rammer først
Det er slet ikke sikkert, at det sociale fællesskab skal være det dominerende element i fortællingen om jeres bofællesskab. Hvis man markedsfører som ved almindeligt nybyggeri, sætter man i stedet fokus på selve de fysiske rammer og faciliteter, og det bliver nemmere at appellere til en bred gruppe af boligsøgende. Fællesskabet bliver en ’bonus’, der følger med dagligdagen i det nye boligbyggeri.