Vigtige overvejelser om kommunikation

Generelt set er der et stort behov for at få forbedret kommunikationen om seniorbofællesskaber, da kun 6 procent i henhold til undersøgelsen mener, at der er tilgængelig information om udbuddet af forskellige boformer målrettet seniorer. Blandet de yngre seniorer under 55 år er tallet endnu lavere.

Kan man tale til en bred aldersgruppe på én og samme tid?
En alderspolitik med et bredt aldersspænd kan være udfordrende i markedsføringen af seniorbofællesskabet, for hvordan imødekommer man bedst de forskellige målgruppers behov med det samme boligtilbud?

Det kan derfor være en fordel ikke at fokusere så meget på alderen i kommunikationen, for det er ikke alderen, der er kittet i fællesskabet, men derimod det, man er fælles om i hverdagen. Sæt ord på det fælles tredje i stedet for.

Hvordan appellerer man til de yngre ’seniorer’?
For at opnå en bred aldersfordeling, der hele tiden sikrer en fornuftig og socialt bæredygtig kontinuitet i seniorbofællesskabets beboersammensætning, er det vigtigt, at de yngre seniorer skriver sig op i god tid og ikke først relativt sent tager beslutningen om at flytte i en attraktiv seniorboform.

Det kan godt give en udfordring for kommunikationen og markedsføringen af seniorbofællesskabet, for hvordan fanger man denne yngre målgruppe, hvoraf mange måske slet ikke ser sig selv som værende seniorer?

Brug de rette platforme
Generelt søger mange information via deres boligselskab, men især de yngre seniorer orienterer sig også rigtig meget via internettets søgemaskiner og de sociale medier.

 

Brug de rette ord
Vælg ord, som alle kan forholde sig til – eksempelvis naboskab eller fællesskab. Måske skal det slet ikke hedde ’seniorbofællesskab’, men blot navngives som enhver anden almindelig familieboligafdeling.

Markedsføring til mænd
Mange seniorbofællesskaber ønsker en ligelig kønsfordeling i beboersammensætningen. Oftest vil der helt naturligt være en overvægt af kvinder, som viser interesse for boformen og selv søger informationer.

Derfor er det vigtigt, at fortællingen om og markedsføringen af seniorbofællesskabet eller seniorboligerne også tiltrækker mænd. Måske skal den endda især fokusere på ord og billeder, som mændene kan identificere sig med, da kvinderne i højere grad kommer af sig selv.

Projektets spørgeskemaundersøgelse viser en mindre forskel i informationssøgningen blandt kønnene, hvor kvindernes favorit er google-søgning.

Skab vide rammer for fællesskabet
Overvej, hvordan der skabes så vide rammer for fællesskabet som muligt i kommunikationen og markedsføringen. Er der eksempelvis lagt op til et fællesskab med færre forpligtelser, kan det appellere bredere til de boligsøgende, der stadig er erhvervsaktive og ikke har så meget fritid til sociale aktiviteter, som dem uden for arbejdsmarkedet har.