AlmenNet har netop afsluttet udvælgelsen i årets minicall, hvor medlemmer kunne søge støtte til projekter, der undersøger den almene bolig som livsstilshjem.
Temaet har ramt en nerve i sektoren – hele 17 boligorganisationer har budt ind med idéer til, hvordan man kan styrke stedsidentitet, branding og image i den almene boligsektor.
Blandt de indkomne forslag har AlmenNets bestyrelse udvalgt 6 projekter, som tilsammen modtager støtte for i alt 600.000 kr.
Gode eksempler for små midler
Projekterne spænder vidt – fra personas på fremtidens beboere til digitale værktøjskasser og konkrete SoMe strategier – men har det til fælles, at de alle søger svar på samme spørgsmål: Hvordan fortæller vi den gode historie om det almene boligliv?
“Vi ser en voksende interesse for at arbejde professionelt med branding og image i den almene sektor. Det handler både om at tiltrække beboere og om at styrke stolthed og fællesskab indefra. De udvalgte projekter er gode eksempler på, hvordan man med små midler kan eksperimentere og dele viden, der kan inspirere andre,” siger Camilla Louise Kristensen, konsulent i AlmenNet.
Kort om de udvalgte projekter
Boligselskabet Sct. Jørgen undersøger, hvordan man kan arbejde med et boligområdes image efter en helhedsplan og udvikler en ny fortælling og visuel identitet for Ellekonebakken.
Frederikshavn Boligforening skaber en SOME-strategi og korte videoer med autentiske beboerfortællinger som led i en langsigtet brandingindsats.
Brabrand Boligforening udvikler personas af fremtidens beboere til strategisk markedsføring i Gellerup og lignende områder i transformation.
Boligkontoret Danmark udvikler en portal med konkrete brandingværktøjer og skabeloner, baseret på erfaringer fra nybyggeri, renoveringer og et nyt netværk i sektoren.
Den Boligsociale Helhedsplan i HAB vil skabe en modfortælling til negative narrativer gennem en digital platform med beboerfortællinger og QR-koder i boligområdet.
Boligforeningen Ringgården udvikler en værktøjskasse til troværdige stedsfortællinger med skabeloner, AI-værktøjer og spørgerammer – testet i Trigeparken og målrettet brug i hele sektoren.
Alle projekterne leverer viden og produkter, der bliver delt bredt i sektoren de kommende år i form af guides, videoer, værktøjer og opsamlinger.
Nyt netværk og ny viden i horisonten
Som en del af Boligkontoret Danmarks projekt, har de taget initiativ til et nyt netværk for ansatte, der arbejder med branding og image. Læs mere og tilmeld dig her.
Har du spørgsmål eller vil du høre mere, er du altid velkommen til at kontakte os.
Vi glæder os til at følge projekterne og dele resultaterne med jer alle.