De seneste års byggeboom i Aarhus har skabt et marked med et stort boligudbud. Det skaber en særlig situation for de 231 nye almene boliger i det gamle og fredede psykiatriske hospital, der trods deres særlige historie, unikke og næsten herskabelige udformning og gode beliggenhed ikke lejer sig selv ud.
AAB Aarhus er klar over, at hvis man skal nå nye målgrupper, der ikke bor alment i forvejen, må man tage andre metoder i brug. Afdelingen 'AAB Bindesbøll' har derfor fået sin helt egen hjemmeside, hvor det er muligt at se alle lejligheder og få en virtuel tour i alle rum.
Og det er der en helt særlig grund til, fortæller Morten Homann, direktør i AAB Aarhus.
”Ud af de 231 boliger er 200 af dem vidt forskellige. Det er meget charmerende, men stiller store krav til udbud via venteliste og fremvisninger, for der er nærmest ikke to boliger, der er ens. Derfor har vi været nødt til at tænke kreativt og bruge digitale greb, der kan imødekomme boligernes mangfoldighed”, siger han.
En stærk stedsfortælling
AAB Aarhus har fået hjælp fra et kommunikationsbureau til hjemmeside og kampagne via sociale medier og anden annoncering for at nå ud til de rette målgrupper. Det er bl.a. beboere, der i dag bor i parcelhus, man gerne vil appellere til.
På hjemmesiden er bl.a. en to minutter lang video om transformationen og området, der er med til at sætte en stemning og giver en meget stærk fortælling om stedet.
”Vores hjemmeside er designet til at understøtte Bindesbøll Byens stærke stedsidentitet ved at fremhæve områdets arkitektoniske arv og den unikke beliggenhed. Den skaber en digital platform, hvor beboere og besøgende kan opdage boligerne og stedet, og hvor vi kan videreformidle stedets unikke historie”, siger Morten Homann.
AAB har brugt cirka 750.000 kroner på al kommunikation, video, hjemmeside, kampagne og annoncering omkring AAB Bindesbøll.
Se videoen fra AAB Bindesbøll ved at klikke på billedet øverst i artiklen.
Lær mere om branding af almene boliger i projektet 'Den almene bolig som livsstilshjem'.