Fra 2020-2024 brugte RandersBolig 1,3 millioner kroner om året på udgifter til tomgang. I 2024 er det beløb steget til svimlende 8 millioner kroner årligt.
Forklaringen skal, ifølge direktør Kenneth Taylor Hansen, findes i øget konkurrence på det randrusianske boligmarked, hvor øget tilgang af private lejeboliger kan konkurrere med byens almene boliger på pris, beliggenhed, kvalitet og ikke mindst serviceniveau for beboerne.
”Det er et benhårdt vilkår, og vi må arbejde med markedssituationen, i stedet for at lægge os ned og sige, at det er synd for os. Vi skal fremstå som god og lækker servicevirksomhed, der er ”top of mind”, når beboerne i Randers skal ud at finde en ny bolig. Vi tror på, at vi er bedre end de private, men de yder også en god service – så vi skal bare være bedre,” siger han.
Derfor arbejder boligselskabet med sin boligportefølje i to spor – et, der handler om branding, og et andet, der handler om bystrategi.
Ikke ”bare” tag over hovedet
Først og fremmest vil man fremtidssikre boligerne, så de passer til kommende beboeres krav.
”Hos os er det de billige boliger, der står tomme. Vi kan mærke, at folk har større minimumskrav til boligen end for 10 år siden. Det er ikke ”bare” et tag over hovedet. Derfor hæver vi bundniveauet og renoverer en stor del af vores boliger for over en milliard kroner – både for at hæve boligkvaliteten i dag, men også så vi står skarpt i fremtiden,” siger han.
Et andet vigtigt tiltag er at genbesøge boligorganisationens serviceprofil. Det har medført en nytænkning af ventelistesystemet. For hvis en potentiel beboer takker nej til en bolig, slipper Randers bolig ikke vedkommende, men tilbyder alternative boliger i håb om, at en af dem rammer plet. Derudover er der fremvisning af boliger uden for normal arbejdstid og åbent hus-arrangementer.
Ambitiøst mål
”Vi har konstateret, at vi før har været alt for utilgængelige. Vi er nødt til at se anderledes på vores tilstedeværelse, hvis vi vil gøre os nogen forhåbninger om at forbedre vores markedssituation”, siger Kenneth Taylor Hansen.
Her er kommunikation også en centralt greb, hvor radiospots, bannere og sociale medier er nogle af de tiltag, RandersBolig afprøver.
”Vi fylder værktøjskassen op med forskellige ting og er ikke bange for at prøve noget nyt af”, siger han.
Ambitionen er, at boligorganisationen i løbet af de næste tre år skal ned på tomgangsniveauet i 2021 på 1,3 millioner kroner.
”Det er meget ambitiøst, men vi skal arbejde derhen. Vi har ikke noget valg,” siger han.
RandersBolig bruger cirka en million kroner om året på sin brandingstrategi.
Lær mere om branding af almene boliger i projektet 'Den almene bolig som livsstilshjem'.