Før den fysiske helhedsplan blev gennemført i 2021, havde Moldeparken et ry, der lød, at ”oppe på Moldevej” var der udfordringer med integration og kriminalitet – og det var i det hele taget ikke noget fedt sted at bo.
Historier, der baserede sig mere på antagelser end reelle fakta.
Boligområdet fik nye flotte lejemål, der henvendte sig til en bred beboergruppe, der kunne tage for sig i en vifte af aktiviteter. Samtidig gennemførte ØsterBO en forskønnelse af de mange grønne områder med bl.a. en række biodiversitetsinitiativer. Alligevel hang de gamle historier hang ved.
”Vi blev klar over, at vi selv måtte gøre en indsats for at ændre områdets omdømme og profilere den gode fortælling om stedet. Den startede hos os selv og i afdelingsbestyrelsen, hvor vi måtte være meget tydeligere i vores kommunikation om stedet. Både indadtil og udadtil”, siger Pia Lyngdrup Nedergaard, direktør i ØsterBO.
Nye beboere flyttede ind
Boligorganisationen satte en række initiativer i gang. De lavede små film og såkaldte testemonials, hvor ansatte og beboere i Moldeparken fortalte om stedet, som blev udgivet på ØsterBOs sociale medier. Samtidig lavede de åbent hus-arrangementer, hvor to medarbejdere blev sendt afsted: En til at fortælle om lejlighederne og en, der fortalte om området.
Det gjorde en forskel.
”Vi fik nye typer af beboere ind i Moldeparken, som havde betydning for den generelle beboersammensætning. Samtidig blev vi i ØsterBO virkelig bekræftet i, at tydelig kommunikation spiller en kæmpe rolle, for så snart man slipper én fortælling, kan en ny få sit eget liv”, siger Pia Lyngdrup Nedergaard og oplyser, at økonomien i indsatsen er en del af driften ift. tid og ressourcer.
Lær mere om branding af almene boliger i projektet 'Den almene bolig som livsstilshjem'.