• Fællesarealer Erhverv
  • Beboere og fællesskaber Sociale indsatser

Business2Community

Hvordan kan virksomheder og boligorganisationer sammen styrke den sociale sammenhængskraft i lokalsamfundet?

Status

Igangværende

Forventet udgivelse

26. August 2024

Projektejer

Neighborhood Lab

Samarbejdspartnere

Se alle
KAB Himmerland boligforening Domea.dk Østjysk Boligselskab

Støttet af

Se alle
AlmenNet Rambøll Fonden

Projektdeltagere

Se alle
Bjørn Askholm, AlmenNet Rasmus Jessing, KAB Claus Bjørton, Himmerland Boligforening Karen Broberg, CFBU

Kontaktperson

Ofri Earon

Stifter af Neighborhood Lab

ofri@neighborhoodlab.dk

31744247

Status

Igangværende

Forventet udgivelse

26. August 2024

Projektejer

Neighborhood Lab

Samarbejdspartnere

Se alle
KAB Himmerland boligforening Domea.dk Østjysk Boligselskab

Støttet af

Se alle
AlmenNet Rambøll Fonden

Projektdeltagere

Se alle
Bjørn Askholm, AlmenNet Rasmus Jessing, KAB Claus Bjørton, Himmerland Boligforening Karen Broberg, CFBU

Kontaktperson

Ofri Earon

Stifter af Neighborhood Lab

ofri@neighborhoodlab.dk

31744247

Om projektet

Mange virksomheder ønsker i stigende grad at skabe positiv social påvirkning og kombinere profit med formål. Der er et stort potentiale i de almene afdelingers eksisterende arealer, som ikke har en formaliseret anvendelse, såsom tomme erhvervslokaler og stueetager, som ikke egner sig til boliger.

Projektet kortlægger potentialerne for, hvordan virksomheder og boligorganisationer kan samarbejde om at blive mere socialt ansvarlige og styrke det sociale liv i lokalområdet. Boligorganisationerne kan gøre det nemmere for virksomheder at arbejde med ESG og socialt samfundsansvar lokalt og på den måde forbedre virksomhedens sociale bæredygtighed. 

Virksomheder kan understøtte boligorganisationerne i at skabe forbindelse mellem boligafdelingen og nabolaget, og derudover kan de fungere som positive rollemodeller og bidragsydere til at øge den sociale sammenhængskraft.

Det perfekte match

Business2Community skal hjælpe almene boligorganisationer med at finde egnede private virksomheder, som både matcher kvarterets DNA og kan bidrage til den sociale udvikling i lokalsamfundet.

Ved hjælp af et guide kan boligorganisationer og virksomheder hjælpes til at kortlægge fælles potentialer og målsætninger for social værdiskabelse. Guiden skal hjælpe med at skabe målbare påvirkninger som kan genbesøges og justeres årligt. 

I samarbejde med KAB og Himmerland prøves projektet af på to forskellige cases.

  • Det fysiske: Folehaven i København.
  • Det strategiske; Erhvervsnetværk 9220 i Nordjylland.

Det hjælper med at gøre redskaberne generiske og skalerbare, så de kan anvendes af både store og små organisationer og implementeres i små boligområder såvel som større strategiske indsatser.

 

Guiden indeholder seks dele

De første tre trin er målrettet enten en boligorganisation eller en virksomhed.

  1. ER DER INTERESSE? – Er der interesse for at indgå i et samarbejde om at øge den sociale sammenhængskraft i lokalområdet?
  2. FORBEREDELSE TIL DIALOG – Hvilke behov har I? Hvilke kvaliteter kan I tilbyde? Og hvad kan I opnå ved et fælles partnerskab?
  3. MATCHMAKING – Hvordan finder I et match?

    De sidste tre trin udfyldes i fællesskab

  4. PARTNERSKABSAFTALE – Hvordan vil I styrke den sociale sammenhængskraft i fællesskab? Hvem skal lave hvad, til hvem og hvornår?
  5. EVALUERING OG OPFØLGNING – Hvordan kan partnerskabets sociale effekter måles og evalueres?
  6. ESG-rapportering Hvilke velgørende aktiviteter har I været en del af? Hvad er effekten?

"

Nabolag påvirker og former alle aspekter af vores senere liv. Vores forskning viser, at du bliver et vægtet gennemsnit af de områder, du er vokset op i.

Harward University

Fakta
Fakta

Vidste du...

at de almene boligorganisationer råder over mere end en kvart million kvadratmeter, som ikke er boligareal