Spor 1
Spor 1

Bred eller smal målgruppe

Ønsker man et interessebåret bofællesskab, hvor beboerne er fælles om eksempelvis miljø eller udeliv? Eller er boligselskabet mere stemt for en bred beboersammensætning med vide rammer for engagementet og genudlejningen?

Fordele og ulemper

En homogen beboergruppe har måske lettere ved hurtigt at skabe tætte naborelationer, men indsnævrer omvendt feltet af boligsøgende. En mere heterogen beboergruppe, hvor alle uanset motiv og bagage er velkomne, er lige i det almenes ånd, men vil til gengæld typisk kræve et fællesskab med relativt vide rammer for, hvordan man som beboer deltager i dagligdagen.

Bred appel
Et seniorbofællesskab med ’bred appel’ appellerer til en så mangfoldig gruppe af boligsøgende som muligt uafhængigt af særlige interesser, livssituationer, socialklasser og andre forhold. Det eneste kriterie for kommende beboere vil være, at de placerer sig inden for en særlig aldersgruppe.

Bred appel hænger tæt sammen med tilgængelighed: Det skal være nemt at opsøge information og sidenhen komme i betragtning til en bolig samt deltage i fællesskabet. De boligsøgende, der ikke har de traditionelle ildsjæles energi eller ressourcer, men som stadig ønsker at bo i seniorbofællesskab, skal have lige så nem adgang hertil.

Klar profil
Et profilbofællesskab henvender sig til en bestemt type beboere med en særlig interesse – det kan eksempelvis være bæredygtighed eller idræt – eller som er et særligt sted i livet, for eksempel erhvervsaktive eller singler. Netop nu er flere profilbofællesskaber ved at skyde frem blandt almene og private bygherrer over hele landet.

En fordel ved et profilbofællesskab er, at det kan være lettere at markedsføre, når man har et klart, visuelt indbydende koncept og en tydelig fortælling at vise de boligsøgende. Det kan også være nemmere for beboerne at finde sammen og knytte gode naborelationer, når de har en eller flere interesser eller livsvilkår til fælles.

Men jo snævrere en profil man lægger sig fast på, jo sværere kan det også blive at finde de rette boligsøgende, der skal passe til konceptet, både i førstegangs- og i genudlejningen af boligerne.

Mere viden

Nysgerrig på mere?

Hvordan kommunikerer man så til målgruppen, når man har fundet ud af, hvem der skal bo der? Og hvad med udlejningsreglerne? Bliv klogere herunder og find videoer fra projektet.

Kommunikation

Det er altid vigtigt at tage stilling til kommunikation og markedsføring tidligt i byggefasen. Kommunikationen skal desuden tilpasses målgruppen, uanset om den kommende beboersammensætning for seniorbofællesskabet er relativt smal eller mangfoldig.

Læs mere

Inddragelse og processtyring

Et bofællesskab for seniorer med en klar profil baseret på fælles tætte og forpligtende interessefællesskaber har fordele i forhold til bofællesskaber, hvor beboerne alene deler aldersgruppe, boligform og tilfældige fællesskaber. 

Læs mere

Udlejning

Valg af målgruppe har stor indvirkning på udlejning, både hvad angår de fleksible udlejningskriterier og procedurerne for både førstegangsudlejning og genudlejning.

Hvis boligselskabet har lagt sig fast på en relativt smal profil, indsnævrer det feltet af boligsøgende. Det betyder, at man undervejs kan opleve ikke at have den nødvendige tilslutning blandt de rette boligsøgende inden for konceptets rammer, og at kriterierne for udlejning derfor må revideres undervejs.

Udlejning

Fysiske rammer

For alle bofællesskaber er det vigtigt at bygge, således at fællesfaciliteterne og området inviterer til fællesskab. Samtidig er det også vigtigt, at valg af målgruppe afspejles i byggeriets udformning, og at fællesfaciliteternes placering ikke favoriserer nogle beboere frem for andre.

Læs mere

Videoer