På sigt kan et bedre greb om de markedsmæssige udfordringer være med til at styrke den almene sektor på boligmarkedet generelt og lokalt
Susanne Søndergaard Kollerup, tidl. projektleder i Himmerland Boligforening
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
AlmenNet bygger på brugerdreven innovation. Brugerdreven innovation indebærer, at boligorganisationerne selv tager ansvar for egen udvikling, læring og fornyelse
Dyk ned i vores temaer
Hvem efterspørger hvilke boligtyper og hvorfor?
Status
Afsluttet
Udgivelsesår
2014
Projektejer
Himmerland Boligforening
Samarbejdspartnere
Se alleStøttet af
Landsbyggefonden
Projektdeltagere
Se alleKontaktperson
Sven Buch
Udviklingschef
sbu@abhim.dk
25577394
Status
Afsluttet
Udgivelsesår
2014
Projektejer
Himmerland Boligforening
Samarbejdspartnere
Se alleStøttet af
Landsbyggefonden
Projektdeltagere
Se alleKontaktperson
Sven Buch
Udviklingschef
sbu@abhim.dk
25577394
Hvem efterspørger hvilke boligtyper og hvorfor? Disse spørgsmål er relevante både når man som boligorganisation står overfor et nybyggeri eller en renoveringsproces, men også i særdeleshed når man står overfor markedsmæssige udfordringer i boligafdelingen.
Himmerland Boligforening har gennem 2 år stået for udviklingsprojektet 'Markedsanalyse som værktøj'. Slutresultatet er en vejledning, der hjælper boligorganisationerne med at placere og analysere en given afdeling i en lokal markedsmæssig kontekst.
Vejledningens kerne består af seks udvalgte cases, der er eksempler på, hvordan markedsanalyse kan anvendes i praksis.
De seks cases tager udgangspunkt i generelle markedsmæssige udfordringer indenfor den almene sektor, hvor der opstilles og afprøves hypoteser.
AlmenVejledning: "Markedsanalyse i den almene sektor - anvendelse af markedsanalyse i praksis", 2014
Bilag
I bilagsmaterialet er der inspiration at hente til at udarbejde spørgeguides, der er tilpasset egne undersøgelsesdesign. I højre side kan du downloade dem enkeltvis.
a) Afdelingens målgruppeprofil
b) Brevskabeloner med information til beboere ifm. undersøgelse
c) Guide til personligt interview
d) Guide til telefoninterview
e) Guide til fokusgruppeinterview
f) Spørgeguide til undersøgelse blandt folk, der har takket nej til en bolig
g) Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes årsager til at flytte til afdelingen
h) Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes holdninger og ønsker til afdelingen
AlmenVejledning: Markedsanalyse i den almene sektor
Download PDF
Bilag A: Afdelingens målgruppeprofil
Download PDF
Bilag B: Brevskabeloner med information til beboere ifm. undersøgelse
Download PDF
Bilag C: Guide til personligt interview
Download PDF
Bilag D: Guide til telefoninterview
Download PDF
Bilag E: Guide til fokusgruppeinterview
Download PDF
Bilag F: Spørgeguide til undersøgelse blandt folk, der har takket nej til en bolig
Download PDF
Bilag G: Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes årsager til at flytte til afdelingen
Download PDF
Bilag H: Spørgeskemaundersøgelse: Beboernes holdninger og ønsker til afdelingen
Download PDF
Susanne Søndergaard Kollerup, tidl. projektleder i Himmerland Boligforening